6 שנים אחרי החלטת הממשלה: אוטובוסים ראשונים יתודלקו מצנרת גז ולא ממכליות

חברת דן באר שבע תתחיל בשבוע הבא להפעיל 31 אוטובוסים מתוצרת הייגר הסינית שפועלים על גז טבעי, באמצעות תשתית שנפרסה ע"י חברת נגב גז טבעי

שש שנים אחרי שהממשלה הכריזה שהתחבורה הציבורית תעבור לפעול על גז טבעי שמזהם פחות מסולר, הצליחה סוף סוף המדינה לחבר חברת אוטובוסים ראשונה אל תשתית הולכת הגז הטבעי.

חברת דן באר שבע תתחיל בשבוע הבא להפעיל 31 אוטובוסי הייגר סיניים, ופועלים על גז טבעי (CNG), באמצעות תשתית שנפרסה בידי חברת נגב גז טבעי.

סופרבוס, מטרופולין וקווים כבר מפעילות אוטובוסים כאלה מתוצרת גולדן דראגון, בשרון, בעמקים ובבית”ר עילית, אבל נאלצים לעשות שימוש בעיקר במיכליות שמגיעות מדי יום אל החניונים שלהן כדי לתדלק את האוטובוסים. סופרבוס היא היחידה שעושה שימוש חלקי בתחנת הגז של סופר גז באלון התבור לאוטובוסים הפועלים באשכול עפולה, אבל היא נאלצת להפעיל גם מיכליות באזור.

אוטובוס על גז של חברת פנדן

מיכליות הגז מוסיפות לעומס בכבישים, מגדילות את כמות החומרים המסוכנים המובלים בהן, מייצרות זיהום אוויר בעצמן ומסכנות רכבים פרטיים, בגלל השיעור הגבוהה של תאונות קטלניות בהתנגשות בין משאיות למכוניות.

אולם בשל האיחור בהקמת תשתית הולכת הגז והזמינות הנמוכה שלה ברחבי בארץ נאלצות חברות התחבורה הציבורית להשתמש במיכלות, מה גם מייקר את עלות ההפעלה של השירות. העיכוב בהעברת התחבורה הציבורית לשימוש בגז, יביא לכך שרוב החברות ידלגו על המהלך, ויעברו בשנים הקרובות להפעלת אוטובוסים עירוניים חשמליים.

האוטובוסים החדשים של דן באר שבע נרכשו מפנדן, יבואנית הייגר, שנמצאת בבעלות משותפת של חברת דן וקבוצת וייס. עלות על אחד מהאוטובוסים עומדת על 800 אלף שקל, כשעלות הפרויקט כולל הקמת תחנת הגז והחיבור לתשתית הגז עומדת על 28 מיליון שקל.

האוטובוסים נגישים בנגישות חושית ולנכים בכיסאות גלגלים, וכוללים, Wifi, שקעי USB, מכשיר למכירת כרטיסים באוטובוס, מכשירי תיקוף, מערכות בקרה לאבטחת ביטחון הנוסעים ומערכות שליטה ובקרה. האוטובוסים יפעלו בכלל הקווים והשכונות שמפעילה החברה בעיר.

“אחרי עשרות אוטובוסים חשמליים שכבר פועלים בארץ לרווחת הציבור, כעת יתווספו עשרות אוטובוסים חדשים הממונעים על ידי גז לרווחת אזרחי באר שבע והמטרופולין”, אמר עומר זוהר, מנכ”ל פנדן. טל כהן, מנכ”ל דן באר שבע, אמר כי “התוספת של 31 אוטובוסים ירוקים לצי שלנו מהווה תרומה למטרופולין מבחינת הפחתת זיהום האוויר והרעש”.

סגירת תפריט

דגם: RDT-72-IS
צריכת גז: Btu/h 15,200
מידות המכשיר:
גובה – 684 מ”מ, רוחב – 650 מ”מ, אורך – 561 מ”מ
משקל (גוף): 30 ק”ג
קיבולת ייבוש מקסימאלית: 7 ק”ג
משך ייבוש רגיל*: 60 דקות
חיבור לגז: קצה צינור 9.5
צריכת חשמל: (Hz 50) V230 AC
צריכת גז ממוצעת: מינימאלי 220 גר’ לשעה, מקסימאלי 2650 גר’ לשעה
צריכת חשמל:  44W

* משך ייבוש רגיל למשקל 6 ק”ג בתוכנית “כללי”

נתונים אודות המוצר יעודכנו בהמשך

דגם: מאולץ 17e
הספק: 17 ליטר מים חמים בדקה ב- T=25°∆
מידות המכשיר: גובה – 50 ס”מ, רוחב – 35 ס”מ, עומק -18 ס”מ
משקל: 15
מערכת ארובה: פנימית עם מפוח
הצתה: אלקטרונית ישירה
לחץ גז: 30 מיליבר
לחץ מים מינימלי/מקסימלי: בר 1.2/10
צריכת גז ממוצעת: מינימאלי 220 גר’ לשעה, מקסימאלי 2650 גר’ לשעה
צריכת חשמל:  44W

הספק: KW3.6
צריכת גז: 290 ג’/ש
לחץ גז: 30 מיליבר
מידות במ”מ:
עומק – 284 מ”מ
גובהה – 466 מ”מ
רוחב – 350 מ”מ
שיטת חימום: קרינה לפנים
מקום התקנה: בתוך מבנה
הצתה: אלקטרונית רציפה
מקור מתח: סוללה 1.5 וולט
ניידות: ידית הרמה מובנת (ללא גלגלים)